Sebeprezentace je hra, která podporuje naši vizi
Naše vize a sny je to, co nás vede k překonávání překážek, překonávání sebe sama a růstu. Ukázat světu, co děláme, ukázat sami sebe, je důležitou ingrediencí, která umožňuje skrze sdílení sebe sama a toho, co děláme, měnit svět.
Pokud podnikáte a možná často i v případě, že jste zaměstnaní, setkáte se dříve či později s tématem sebeprezentace. Možná nad ním v určité fázi nebo z obav mávnete rukou, protože přece „dobré výsledky se prezentují samy“ a možná jste ve fázi, kdy bojujete s tím, že tušíte, že je to důležité téma, ale nevíte, jak na to. Věřte, že zvyknout si, že je sebeprezentace součástí vaší práce, může dát vaší práci novou dimenzi hravosti a možnost měnit svět skrze to, co děláte.
Proč je dobré se věnovat sebeprezentaci? To je přece jasné, nebo…?
Nevěřila bych, kolik schopných lidí neprezentuje to, co velmi dobře umí. I když jsou úžasní profíci, kteří pomáhají světu, dělají jen velmi málo pro to, aby se svět o jejich schopnostech dozvěděl. Kde se skrývá důvod? Možná je jedním z nich to, že jsme se jako malí často učili, že dobré výsledky se proezentují samy a možná nám bylo předáno i něco o panenkách, které někdo sám najde skryté v koutě. Do určité míry je pravda, že si nás lidi najdou. Ale možnosti, jaké můžeme mít v případě, když se věnujeme sebeprezentaci, nám to nepřinese.
Potkávám na konzutaci lidi, kteří mají co světu předat. Jsou profíci, pomáhají, zlepšují svět. Co mají splečného? Považují často to, co dělají, za samozřejmost. Nevidí, co je na jejich práci výjimečného a nebo to neprezentují z jiného důvodu. Co je jim často společné, je, že na sobě neustále pracují a zlepšují se v osobní i profesní rovině. Mají výsledky, svou práci dělají skvěle, umí něco na nadstandardní profesní rovině a přesto, když otevřeme téma, proč to neprezentují, vlastně mi řeknou, že je samozřejmost, co umí a dělají nebo dokonce že to vlastně není až tak dobré. Případně že neumí dobře zase něco jiného, kvůli čemu si myslí, ze vlastně to, co dělají, nemá až tak velkou hodnotu.
Téměř bez výjimky, když se díváme na to, co svou prací mohou předat světu, objevíme hotové poklady. V pozadí jejich práce je obrovský potenciál tvořit lepší svět pro všechny. A to je jeden z důvodů, proč je dobré dávat vědět o tom, co děláme, jaké jsou naše hodnoty a čím měníme svět, ve kterém žijeme. Aby nás sebeprezentace bavila a fungovala nám, musí být naše proč opravdu silné, musíme ho cítit jako něco, co chceme světu sdílet. Proto když řeším s klienty sebeprezentaci, je jedním z velkých témat naše hluboké proč. Teprve potom se hledají spojnice v komunikaci s recipienty , které nám mohou pomoci mluvit tak, aby nám rozuměli.
Sebeprezentace může být hra, která nás baví
Dalším bodem, na který narážíme je, že klienti často nevědí, kde, jak a co prezentovat. Z online kurzů vědí, že je dobré točit videa, psát příspěvky, komentovat, ale když se do toho mají pustit, přijde jim to tak nějak kostrbaté a necítí se úplně dobře. V tomto případě jsou důležité tři věci: vědět, co je způsob, který vyhovuje právě mně, trénovat a vytvořit si zvyk a poslední důležitou věcí je, abychom se zbavili bloků, jako je například zbytečná tréma nebo nedostatek sebevědomí, také se stává, že máme zážitky v minulosti, které nám spouštějí negativní emoce spojené se sebeprezentací. Je skvělé vidět, kam se klienti při sebeprezentaci posouvají, když tyto bloky odstraníme a do podvědomí uložíme nová přesvědčení.